Ce este digitalizarea?
Digitalizarea este un proces și este diferit pentru fiecare firmă în parte. Poate fi diferit chiar și pentru firme care au exact același domeniu de activitate. De aceea este greu să găsești o definiție exactă pentru ce înseamnă digitalizare.
Digitalizarea este procesul prin care introducem tehnologia digitală în anumite procese din business. Prin acest proces rezultă schimbări majore în organizarea afacerii și în modul de operare a acesteia. Mai mult de atât, digitalizarea reprezintă o schimbare de mentalitate într-un business sau într-o organizație. Digitalizarea este unul dintre pașii importanți în crearea unui business cât mai automatizat.
Exemplu de digitalizare
Timpul oamenilor devine tot mai important și tot mai scump, de aceea, devine neprofitabil să ai oameni care să facă anumite lucruri ușoare.
Dacă ai o firmă în domeniul comerțului și faci aproximativ 100 de facturi pe zi pentru clienți, toate de mână, probabil ai un om care doar asta trebuie să facă toată ziua. E un chin și pentru tine și pentru el. În schimb, poți să-ți cumperi un soft cu care să faci facturile și să salvezi toate date. Astfel, economisești cel puțin jumătate din timpul peirdut cu facturile scrise de mână. Acesta este cel mai simplu exemplu de digitalizare în business. Acest model de digitalizare se poate extinde și mai departe. Dacă soft-ul respectiv îți permite, poți salva partenerii, produsele și prețurile acestora. Totul se face extrem de simplu. Din 5-10 click-uri ai făcut o factură nouă. Nici măcar un minut! De ce ai plăti un om, chiar și cu salariul minim, când poți plăti un soft să facă această treabă, iar omul îl poți folosi implica într-o muncă creativă, cu o valoare mai mare atât pentru tine, cât și pentru el?
Procesul de digitizare
Digitizarea și digitalizarea sunt diferite. Deseori, lumea încurcă cele două procese din cauza numelor foarte asemănătoare. Haide să vedem ce înseamnă digitizarea și cum se realizează.
Digitizarea e procesul de transformare a datelor analogice în date digitale. Ce înseamnă date analogice? Simplu, date non-digitale. De exemplu: Faci o comandă online și primești o factură fizică cu detaliile comenzii. E o bătaie de cap, trebuie să trimiți factura la contabilitate, să ai grijă să nu o pierzi, etc. Dacă primești o factură digitală tot ce trebuie să faci este să dai forward cu factura către contabilul tău. Digitizarea este acel proces care transformă datele analogice în date digitale.
După ce ai digitizat afacerea poți începe să te pregătești de digitalizare. Digitalizarea funcționează cu ajutorul datelor digitale. Dacă faci comerț și ai un catalog/o revistă cu produse, trebuie mai întâi să digitizezi acel calendar. După ce ai toate articolele în format digital te poți ocupa de digitalizare.
Digitalizarea intreprinderilor are multiple beneficii. IMM-urile îsi pot creste competitivitatea prin rationalizarea si accelerarea proceselor din etapa de concepere pâna în etapa de livrare, pot sa îsi extinda accesul pe piata si integrarea lantului valoric prin intermediul platformelor digitale si pot sa îmbunataþeasca relaþiile cu clienþii utilizând platformele de comunicare sociala si serviciile digitale pentru clienþi.
În plus, digitalizarea poate permite IMM-urilor sa inoveze, oferind noi produse sau servicii digitale sau largindu-si gama existenta de servicii cu servicii digitale suplimentare.
Prin utilizarea inteligenta a tehnologiei si exploatarea informatiilor intreprinderile sprijinite vor
identifica solutii la provocarile cu care se confrunta atat in ceea ce priveste contextul de piata si
pe piata de desfacere, cat si in ceea ce priveste societatea, cum ar fi schimbarile climatice si imbatranirea populatiei.
Astfel, alfabetizare digitala si tehnologia informatiei si tehnologiei in cadrul intreprinderilor devine un element de importanta critica pentru realizarea obiectivelor strategice la nivel national precum sprijinul pentru societatea in curs de imbatranire, lupta impotriva schimbarilor climatice, reducerea consumului de energie, imbunatatirea eficientei transporturilor si a mobilitatii, acordarea de puteri pacientilor si asigurarea incluziunii persoanelor cu handicap.
De ce este importanta digitalizarea companiei tale?
Pentru a avea succes si a te plasa cat mai sus intr-un mediu economic ce trece constant prin schimbari, este important sa fii competitiv si sa profiti de fiecare oportunitate ce ti se iveste in cale, digitalizarea fiind unul dintre ele.
Digitalizarea joaca un rol important in:
Relatia cu clientii:
Clientii devin din ce in ce mai selectivi datorita multiplelor optiuni pe care le au. Prin digitalizarea companiei tale, poti oferi servicii calitative clientilor tai precum o aplicatie descarcabila pusa la dispozitie de compania ta, tranzactii desfasurate facil si furnizarea serviciilor si produselor cat mai rapid.
Experienta angajatiilor:
Unul dintre scopurile principale ale unei companii este crearea unei experiente mai simple si mai moderne angajatilor sai prin implementarea in cadrul companiei a ultimelor tehnologii de pe piata.
Statisticile arata faptul ca investitia in digitalizarea activitatilor companiei faciliteaza activitatea angajatilor si creste gradul de satisfactie a acestora. Digitalizarea companiei tale ofera atat instrumentele de care angajatii tai au nevoie cat si acces de oriunde la informatie.
Optimizarea proceselor companiei tale:
Capacitatea business-ului tau de a furniza servicii de calitate atat clientilor cat si angajatiilor sunt determinate de procesele companiei tale. Facilitarea fortei de munca, digitalizarea proceselor si automatizarea task-urilor sunt doar cateva dintre exemplele de optimizare care creeaza eficienta si agilitate in cadrul companiei tale.
Potrivit studiului Deloitte Digital Transformation 2020, – “companiile care înregistrează un nivel ridicat de digitalizare raportează creșteri ale veniturilor mult peste media industriei din care provin și sunt de trei ori mai înclinate spre a raporta o creștere a veniturilor anuale globale decât organizațiile cu un nivel mic de digitalizare.”
Mizele transformării digitale sunt mai mult decât de ordin financiar
Pentru multe companii care deja au ales calea transformării digitale, rentabilitatea investițiilor a fost reflectată în modul în care acestea au înregistrat creșteri excepționale, și-au eficientizat procese, și-au îmbunătățit calitatea serviciilor și a produselor pe care le oferă, au construit relații solide de business cu colaboratori externi și au legat relații strânse cu angajații. Acestea au înțeles că valoarea adăugată generată de transformarea digitală are un impact major asupra întregului business pe termen lung nu doar din punct de vedere financiar. Companiile apelează din ce în ce mai mult la transformarea digitală din motive socio-economice, corelate cu atenția sporită acordată comunităților în care activează, canalizându-și atenția asupra indicatorilor de mediu, sustenabilității și diversității.
Pentru companiile care sunt la început de drum, pe lângă conștientizarea tuturor beneficiilor antrenate de un proces de transformare digitală, este deopotrivă important să înțeleagă unde se poziționează pe traiectoria acestui demers, care este gradul de digitalizare pe care și-l doresc și care sunt pașii de urmat pentru a-și atinge obiectivele. Într-o primă instanță, pot avea în vedere o strategie etapizată, care să stabilească investițiile prioritare, astfel încât implementarea procesului de transformare digitală să fie una cât mai eficientă.
Prin urmare, o organizație este considerată de succes dacă posedă un avantaj competitiv durabil asupra rivalilor săi de pe piață, dobândită prin reducerea costurilor operaționale, stil de organizare sau diferențiere. Reducerea costurilor (percepută de cele mai multe ori doar ca simplificare a proceselor) nu implică neapărat sacrificarea instrumentele potrivite și utilizând eficient resursele disponibile, le putem avea pe amândouă.
În zilele noastre, ca urmare a scăderii profiturilor, schimbărilor rapide de pe piață și așteptărilor tot mai înalte ale consumatorilor, companiile încep să ia în considerare diferite sisteme digitale, care s-au dovedit a fi extrem de eficiente în creșterea durabilității competitive a companiilor și a marjelor de profit. În fapt, cercetările Accenture arată că digitalizarea are potențialul de a crește rentabilitatea medie cu 38% până în 2035.
Tehnologia modernă stă în strânsă dependență și legătură cu accesul la date. Datorită creșterii constante a fluxului de date, sistemele de învățare automată, scăderea costurilor și inovațiile devin o realitate comercială, de ordinea zilei, iar practicile de digitalizare permit modele de afaceri total noi.
Astfel, digitalizarea poate fi considerată un factor cu totul nou de producție, inversând tendința ultimilor ani de scădere a profiturilor, prin optimizarea proceselor. Sistemele inteligente de automatizare îmbunătățesc munca umană și contribuie la procesul de inovare continuă.
(Materialul reprezinta o suma de articole publicate despre subiectul evidentiat).