Ce procese poti digitaliza in compania ta? Costuri. Despre birou digital. Blocaje in cazul digitalizarii. Avantaje. 

 Ce procese poți automatiza în afacerea ta?

1. Facturarea

Dacă încă scrii facturi de mână atunci trebuie să începi cu procesul de facturare. Dacă faci facturile în Word, sau Excel, atunci trebuie să începi automatizarea facturării. O factură ar trebui să fie gata în câteva secunde. În loc să scrii de la zero toate datele ( fie de mână, fie pe tastatură), poți folosi un soft de facturare care să salveze datele partenerilor tăi, dar și a produselor tale și să le selectezi automat. 3-4 click-uri pentru o factură. Maxim 30 de secunde și ai trecut la următoarea. Recomand un astfel de soft simplu de facturare dacă ai un număr mic de facturi. Dacă ai un număr mai mare de facturi ai putea să te orientezi spre facturarea automată. De exemplu, dacă ai un magazin online și ai câteva sute de comenzi, facturarea ar putea dura o veșnicie.

Mereu ai clienți noi și chiar dacă petreci 30 de secunde la o factură, vei pierde foarte mult timp la un nivel mare de documente. În schimb, cu facturarea automată tu nu mai trebuie să faci nimic. Clientul face comanda, facturistul automat preia datele din comandă și le trece pe factură. Factura se generează automat și se trimite prin e-mail la client. Un astfel de soft este util pentru toți antreprenorii care au un număr mediu sau mare de comenzi pe lună.

2. Gestionarea lead-urilor și a oportunităților

Ai pățit vreodată să uiți de o întâlnire, de un eveniment sau de o ofertă? Astfel de cazuri sunt întâlnite foarte des în lumea antreprenorilor. Din păcate, o mică greșeală de genul te poate costa o colaborare sau chiar mai multe. Angajații pot greși și ei. Câte lead-uri se pierd pe an deoarece angajații uită să revină, sau nu ajung la întâlniri sau uită complet de un posibil client.

Uitatul e natural și sănătos, dar nu și în afaceri. De aceea, pentru firmele care lucrează cu agenți de vânzări sau cu oameni de marketing, recomand achiziționarea unui CRM. CRM – Customer Relationship Manager este un soft de gestionare a relațiilor cu clienții, sau cu potențialii clienți. Aici poți introduce lead-uri noi, oportunități noi, acțiuni noi, poți să setezi parteneri și să atribui sarcini echipei tale, poți să vezi rezultatele fiecărui agent de vânzări, poți să creezi campanii de marketing și multe, multe altele. Cu un astfel de tool vei știi mereu ce se întâmplă în compania ta, ce lead-uri există, unde se pierd cele mai multe lead-uri și ce trebuie îmbunătățit. Agenții de vânzări vor putea organiza direct evenimente/webinarii/prezentări cu potențialii clienți și vor putea seta remindere. Va exista mereu o situație a fiecărui lead din platformă. 

3. Salarizarea

Când ai 5 angajați, salarizarea se face rapid și ușor. Dar când ai 20? 50? 100? 1000??? Nu mai e atât de ușor. Unii angajați au fost în concediu, unii și-au luat concediu medical, unii au avut zile libere neplătite. De aceea, un sistem de pontaj + un soft de salarizare îți poate face viața mult mai ușoară. Declarația 112 generată automat, împărțirea zilelor libere, avansurilor, salariilor, defalcarea salariilor și multe altele. Fără bătăi de cap, fără oameni cu experiență în domeniu. Pentru firmele mari, digitalizarea și automatizarea salarizării mi se par complet necesare.

4. Comerțul

Comerțul se poate digitaliza în mai multe moduri. Ideal ar fi să îți identifici workflow-ul și după să iei fiecare proces în parte și să-l digitalizezi. Poți începe cu comenzile și cu ofertele. O bază de date cu articole și cu partenerii, un template de ofertă și de comandă, iar apoi totul se va face dintr-un dropdown. Câteva minute pentru a crea o comandă sau o ofertă. Când onorezi o comandă parțial sau complet, sistemul îți va scădea automat din stoc produsele respective. Comanda se închide cu o factură. Oferta se poate transforma într-o comandă. Dacă după onorarea unei comenzi, stocul se apropie de 0 sau de o valoare minimă presetată de tine în baza analizei de vânzări medii/zilnice pe perioada echivalentă, pe care sistemul ți-o furnizează, poți seta o comandă automată la furnizor ca să nu pierzi vânzări (deoarece la stoc 0 – tu vei mai avea câteva zile de aprovizionare – lead time – necesare reîntregirii stocului). Automatizarea se poate dezvolta până cuprinde tot fluxul.

Dacă ai un magazin online, poți automatiza plățile, comenzile, facturarea, etc. Mai mult timp liber înseamnă vânzări mai multe. Dacă salvezi o oră pe zi pentru fiecare om din echipa ta, fiecare persoană va avea în jur de 240 de ore extra pe an pentru a se concentra pe altă parte a afacerii sau pe dezvoltarea afacerii.

Costurile digitalizării

Costurile digitalizării pot deveni destul de mari, în funcție de domeniul în care activezi. De exemplu, un magazin online optimizat și bine pus la punct poate costa între 2000 și 30 de mii de dolari. Desigur, dacă vrei un magazin asemănător cu cel Emag(care este mult mai mult decât un simplu magazin) atunci costurile au multe, multe zerouri. Înainte de a te speria, digitalizarea unei afaceri costă între 3 și 7% din cifra de afaceri. La o cifră de afaceri de 1 milion de euro, costul digitalizării se ridică undeva la 50 de mii de euro. O sumă care poate părea mare, dar e o investiție care se amortizează în aproximativ 2-3 ani și aduce beneficiile menționate anterior.

Există și fonduri pentru digitalizarea afacerii, cu ajutor de la stat sau de la Uniunea Europeană. Astfel, suma devine mai accesibilă, iar business-ul tău se poate bucura de o digitalizare cât mai calitativă.

Mai multe despre digitalizare

Dacă ai ajuns la finalul acestui articol înseamnă că datele ți s-au părut interesante. Dacă vrei să citești mai multe oferim complet gratuit un e-book despre digitalizare. Mai multe metode de digitalizare, mai multe informații despre acest proces și mai multe informații utile pentru afacerea ta. Apasă link-ul de mai jos.

Care sunt cele mai mari blocaje în calea digitalizării companiilor?

Proprii lideri. În general companiile sunt atât de performante cât sunt liderii lor. Se aplică și în cazul digitalizării. Un lider care nu decide integrarea tehnologiei în modelul de creștere al companiei, pentru că știe el mai bine, este liderul care ține compania pe loc. Pentru acest tip de lider, de multe ori ne-alocarea de buget și nesusținerea sau nepromovarea inițiativelor sau proiectelor pilot este un exercițiu de putere.

 Un alt blocaj este inerția angajaților. Obișnuiți să gândească și să acționeze potrivit unor tipare aceștia arată rezistență la procese/fluxuri de lucru noi bazate pe tehnologie. Deși instruirea lor este esențială mulți dintre ei nu și-o prea doresc.

Un alt blocaj important este integrarea cu tehnologia existentă. Funcționarea noilor platforme și tehnologii cu canalele existente este considerată o întreprindere prea dificilă și ar putea duce la daune pe termen scurt în profiturile liniilor de servicii pe măsură ce experiența clienților este perturbată.

Securitatea datelor este deasemenea un blocaj. În timp ce implementarea unor tehnologii mai noi ar fi gestionabilă, respectarea standardelor de securitate și a reglementărilor vulnerabilizează companiile la atacurile cibernetice și le îngreunează calea către digitalizare.

Prețul proiectelor de digitalizare este și el un factor de blocaj. Cele mai multe companii “vor ieftin”. Cele mai multe aleg ce e mai ieftin ca să plătească apoi mai scump peticirea rezultatelor decizionale printr-o nouă alocare de fonduri. Asta deoarece multe dintre companiile din România nu prețuiesc expertiza unor consultanți care să-i însoțească în proces, de la selecția și achiziția de tehnologie relevantă la implementare și măsurarea rezultatelor. Neprețuirea și uneori disprețuirea expertizei ajunge să-i coste și mai mult.

Ce factori fac diferența în cazul companiilor care fac din digitalizare un succes?

Claritatea viziunii care este înțeleasă și de middle-management și angajații din prima linie. Conducerea nu trebuie neapărat să înțeleagă aspectele tehnice ale tuturor inițiativelor de transformare digitală, dar trebuie să aibă în minte scopul final și să-și încurajeze colegii să accepte schimbarea, stabilind o viziune pe care angajații o pot crede, o pot urma și o pot realiza.

În timp ce companiile ar putea avea nevoie de cele mai noi tehnologii digitale, cum ar fi inteligența artificială, pentru o perspectivă aprofundată, soluțiile tehnologice sunt doar instrumente. Fără instrucțiunile de operare corecte și oameni instruiți, tehnologia fie creează blocaje, fie îngroapă banii.

Factorul uman este foarte important, de fapt cheia nu este atât în tehnologie cât în oameni. Pentru creșterea productivității unei companii, oamenii și tehnologia sunt într-o relație de dependență reciprocă. Cheia estemixul potrivit de expertiză umană și tehnologie care lucrează într-un model de operare coerent și flexibil având clientul în centrul inițiativelor.

 Companiile care fac din digitalizare un succes sunt cele care au leadership luminat, viziune, mixul de expertiză și tehnologie și care știu să selecteze tehnologii care sunt din proiectare private, oferind infrastructuri construite care se conformează dinamic la schimbările legislative privind managementul datelor.

Birou digital

Biroul digital presupune ca poate opera cu angajati de pe diverse continente, ca semnarea actelor se poate face electronic, ca membrii nu au nevoie sa se intalneasca offline decat daca doresc acest lucru, dar nu pentru ca sunt nevoiti. De asemenea, digitalizarea la birou presupune angajati mai fericiti, mai usurati, mai eficienti si o afacere mai productiva.

Metode de a implementa conceptul de birou digital

  1. Folosirea mesageriei electronice

Utilizarea chatului, emailurile, aplicatia zoom, in loc de intruniri rapide, care sa intrerupa fluxul de lucru. La acest capitol este important sa ai in vedere aplicatii care se asigura ca angajatii pot vorbi pe canale diferite, fara a face spam pentru ceilalti colegi, sau a vedea multe mesaje dezorganizate. In plus, aceasta metoda scuteste si maniera inconfortabila ca unii angajati sa fie cautati pe retelele sociale de catre alti colegi, pentru a vorbi acolo.

  1. Semnatura electronica

Chiar si daca aplici la fonduri nationale sau europene, organizatia ta va avea nevoie doar de semnatura digitala acum. Acest lucru te poate scuti de drumuri infernale, timp de asteptare la cozi sau si simplele proceduri de semnare, scanare si trimitere a documentului. Semnatura se obtine cu usurinta, iar apoi beneficiezi de ea in mod perpetuu.

Acordarea tichetelor de masa pe card de masa

Daca angajatii obisnuiau sa spuna ca tichetele de masa nu le incap in portofel, sunt greu de numarat, de urmarit sau de completat la casa de marcat, atunci cu siguranta cardul de masa ii va multumi. Acesta functioneaza precum un card normal, nu ocupa spatiu, iar soldul poate fi verificat, printr-o aplicatie digitala. Membrii organizatiei tale pot achita cu el in aproape orice supermarket si il vor considera extrem de usor de utilizat, putand sa si bugeteze mai bine cumparaturile.

Solutii de stocare si arhivare electronica

Majoritatea aplicatiilor au o alternativa in online, care iti creeaza automat backup in timp ce lucrezi. Astfel, nu mai pierzi progresul, iar echipa necesara poate avea oricand si de oriunde acces catre documentele respective. De exemplu, in loc de suita Microsoft Office poti salva suita Google, dar si de la Microsoft poti alege sistemul lor de cloud, pentru a avea acces de pe orice dispozitiv la fisierele tale.

Soft de salarizare si bugetare

Cum calculezi costurile, productivitatea si eficienta echipelor tale? Ai un consultant sau o analiza strategica a fiecarui departament, comparat cu investitiile efectuate si rezultatele obtinute? Toate acestea pot fi masurate si puse in context de catre un expert financiar, daca-l poti ajuta cu un soft pe care deja il folosesti, cu ajutorul caruia acesta poate analiza situatia ta monetara.

Aplicatie de pontaj pentru angajati

Digitalizarea a dus la o metoda mai greoaie de a contoriza overtime-ul? Le poti oferi angajatilor optiunea de a contoriza atunci cand lucreaza peste program, iar in rest sa contorizezi doar daca isi indeplinesc obiectivele si lucreaza la inaltimea asteptarilor. Nu recomandam click tracking-ul, prin care verifici efectiv daca angajatul a avut activitate pe calculatorul sau, deoarece ideal ar fi sa lucrezi cu angajati autonomi, care sa se autoresponzabileze singuri in a-si realiza obiectivele.

Avantajele digitalizarii la birou

Economisire timp

Digitalizarea la birou va scuti procesele de intretinere si va incuraja procesele de evolutie, devoltare, crestere, invatare. Astfel, tu si angajatii tai va veti putea ocupa de rezultate in loc de lucruri pe care pur si simplu trebuia sa le faceti in scop administrativ.

Economisire costuri

Drumurile, resursa umana pierduta, cantitatile de hartie irosita, costurile cu chirii fizice sau utilitati pot fi reduse atunci cand compania ta se bucura de o digitalizare accelerata.

O companie prietenoasa cu mediul inconjurator

Nici nu va mai fi nevoie sa ai acele semnaturi in email care iti amintesc sa te gandesti de doua ori daca sa printezi sau nu acel mesaj. Componenta de birocratie va ocupa mult mai putin spatiu atat fizic, cat si mental.

Digitalizarea este posibilă datorită avansului extraordinar în câteva domenii: telecomunicații, tehnică de calcul, managementul informației și inteligență artificială.

Ea presupune modificarea proceselor de lucru umane folosind platforme, sisteme informaționale, procese de lucru și mai ales o mentalitate revoluționară.

Companiile românești digitalizează procese de lucru în marketing, financiar-contabil, management de proiecte, operațiuni suport, HR sau management de inventar.

Organizația dvs. în era digitalizării

Departamentele de IT trebuie să răspundă unor întrebări importante. Care procese ar trebui derulate intern și care ar trebui migrate în cloud? Impulsionăm inovația în companie? Cu ce contribuim la realizarea produsului finit? Infrastructura digitală permite departamentelor IT să deschidă drumul transformării digitale.

În același timp, schimbarea culturii organizaționale este la fel de importantă ca și modelele de afaceri pentru realizarea unei transformări digitale reușite. Viteza, agilitatea, creativitatea, inovația, stabilirea de rețele și experimentarea sunt piloni esențiali în crearea unei culturi organizaționale care să asigure succesul în era digitală. Vă vom ajuta să înțelegeți provocările digitalizării și vom elabora împreună cu dvs. strategii care să vă asigure succesul în viitor. Experții noștri în domeniul tehnologiei vă vor ajuta să implementați strategiile potrivite și se vor asigura că acestea conduc la rezultate tangibile. Consultanții noștri vă vor oferi recomandări privind schimbările de cultură organizațională și vă vor îndruma în efortul de stabilire eficientă a noilor direcții și idei în cadrul companiei. Transformarea digitală va fi sustenabilă și reușită doar dacă toți actorii implicați vor lucra împreună.  

Digitalizarea reprezinta un pilon de rezistenta al oricarei companii in ziua de astazi. Pentru a avea succes si a te plasa cat mai sus intr-un mediu economic ce trece constant prin schimbari, este important sa fii competitiv si sa profiti de fiecare oportunitate ce ti se iveste in cale, digitalizarea fiind unul dintre ele. Digitalizarea joaca un rol important in:

Relatia cu clientii:

Clientii devin din ce in ce mai selectivi  datorita multiplelor optiuni pe care le au. Prin digitalizarea companiei tale, poti oferi servicii calitative clientilor tai precum o aplicatie descarcabila pusa la dispozitie de compania ta, tranzactii desfasurate facil si furnizarea serviciilor si produselor cat mai rapid.

Experienta angajatiilor:

Unul dintre scopurile principale ale unei companii este crearea unei experiente mai simple si mai moderne angajatilor sai prin implementarea in cadrul companiei a ultimelor tehnologii de pe piata.

Statisticile arata faptul ca investitia in digitalizarea activitatilor companiei faciliteaza activitatea angajatilor  si creste gradul de satisfactie a acestora. Digitalizarea companiei tale ofera atat instrumentele de care angajatii tai au nevoie cat si acces de oriunde la informatie.

Optimizarea proceselor companiei tale:

Capacitatea business-ului tau de a furniza servicii de calitate atat clientilor cat si angajatiilor sunt determinate de procesele companiei tale. Facilitarea fortei de munca, digitalizarea proceselor si automatizarea task-urilor sunt doar cateva dintre exemplele de optimizare care creeaza eficienta si agilitate in cadrul companiei tale.

Avantajele digitalizării pentru afacere 

Întreprinderile și clienții optează din ce în ce mai mult pentru modele și canale digitale de afaceri. Înainte de a transpune afacerea ta în lumea digitală, ar trebui să înțelegi beneficiile și aspectele cheie ale acestui model de afacere.

Lumea digitală: construirea unei afaceri reziliente și de succes

Deși digitalizarea afacerii tale, adică activarea, îmbunătățirea sau transformarea procesului de afaceri prin utilizarea tehnologiilor digitale (de exemplu Soft-uri, Echipamente electronice) și a datelor deigitale, poate implica investiții inițiale și o creștere a costurilor, dacă se soldează cu succes, digitalizarea are multe beneficii, inclusiv: 

  • creșterea veniturilor prin penetrarea a noi  piețe regionale și globale; 
  • crearea unei rețele mai apropiată cu clienții, adesea măsurată prin creșterea indexului de recomandare de către clienți (Net Promoting Score, NPS);
  • accelerarea procesului de introducere a produsului pe piață;
  • creșterea profitului în baza veniturilor îmbunătățite și costurilor optimizate; 
  • rată mai mare de retenție a clienților prin metode facile și directe de abordare a acestora; 
  • rată mai mare de retenție a angajaților datorată unei satisfacții generale sporite în ceea ce privește modul de conduce afacerea.

Întreprinderile care investesc în tehnologii, soluții IT și digitalizare tind să fie mai agile. Aceasta se întâmplă deoarece digitalizarea merge, de obicei, mână în mână cu structuri organizaționale mai flexibile. Drept urmare, întreprinderile sunt capabile să se adapteze cu ușurință la noi provocări și evenimente neașteptate. Modul digital de a conduce afacerea permite reacția rapidă la schimbările pieței, construind reziliență.

Dacă consideri o trecere a afacerii pe online, reține că digitalizarea presupune nu doar achiziționarea și implementarea instrumentelor digitale și a software-urilor IT. Aceasta presupune transformarea întregii întreprinderi, inclusiv a modelelor operaționale și a oamenilor. 

Devino sustenabil

Transformarea digitală a întreprinderii tale va contribui la conferirea rezilienței și asigurarea sustenabilității acesteia. Digitalizarea și sustenabilitatea reprezintă două influențe puternice a pieței în mediul ÎMM-urilor. Procesele digitale bine puse la punct vor contribui la dezvoltarea unei abordări ecologice și sustenabile a întreprinderii prin reducerea deșeurilor. Pe lângă o identificare a impactului afacerii tale asupra mediului, acest lucru te ajută la accesarea de clienți noi și la ecologizarea afacerii. Tehnologiile inteligente nu sunt întotdeauna costisitoare. ÎMM-urile, în special, cele sustenabile și eficiente, se pot baza pe aplicații ușor disponibile (și ieftine). Acestea aproape întotdeauna economisesc resurse financiare pe termen lung.

Câteva dintre beneficiile tipice pentru mediul înconjurător și sustenabilitatea afacerilor digitale includ:

  • reducerea hârtiei, sau și mai general, a amprentelor de carbon și deșeuri; 
  • procese mai rapide și mai eficiente, care utilizează resurse puține; 
  • soluții digitalizate de producere și de fabricare pentru îmbunătățirea eficienței afacerii, reducerea deșeurilor și producerea mărfurilor și serviciilor ecologice.

Noile generații de clienți și angajați tind să aleagă produse ecologice și, respectiv, preferă să lucreze pentru companii sustenabile. Din perspectiva imaginii și a reputației, creșterea atractivității pentru acești potențiali clienți și angajați va contribui la maximizarea profitului în viitor și la mărirea cotei pe piață. 

Suplimentar avantajelor ecologice, întreprinderile ce implementează soluțiile digitale au, de asemenea, eficiență în planificare și bugetare. Prin prognozarea mai exactă a cererii pentru produsele lor, aceste întreprinderi sunt în măsură să aloce resursele în mod eficient. Spre exemplu, dacă un model prezice o cerere mai ridicată pentru porumb decât pentru grâu, o întreprindere producătoare poate folosi această informație pentru a planta mai mult porumb. Astfel, acesta va putea să-și  mărească profitul prin vânzarea unei cantități mai mari de produs și să minimizeze cantitățile de produse nevândute, care ar fi putut deveni deșeuri. 

Sustenabilitatea reduce impactul asupra mediului și întărește performanța operațională și reziliența întreprinderii. Investițiile în Instrumente digitale pot contribui la reducerea consumului de resurse necesare întreprinderii. De asemenea, astfel de investiții duc la previzibilitate și reacție eficientă la viitoarele necesități.  

Ce este necesar pentru a îți dezvolta abilitățile digitale

Pentru a face față provocărilor digitale (cicluri de afaceri mai rapide, riscuri noi și necesitatea integrării la nivel de afacere), e necesar să implementezi o conducere la nivel de întreaga afacere. Spre exemplu, poți dobândi noi competențe digitale prin recrutarea activă a angajaților calificați în domenii precum tehnologia mobilă, analiza și rețelele de socializare. Angajații noi îi pot ajuta pe cei  existenți să își dezvolte competențe în tehnologia digitală prin instruire.

Digitalizarea,  presupune crearea unei strategii de afaceri care începe din exterior și merge spre interior. O adevărată transformare digitală începe cu clientul și funcționează spre interior, conectând abilitățile pentru a se asigura că fiecare parte a organizației este construită în jurul oferirii unor experiențe excelente pentru clienți. Este vorba despre mult mai mult decât punerea clientului în prim-plan. Având la îndemână tehnologia digitală și o resursă bogată de informație, consumatorii moderni pot compara, distribui și face cumpărături 24/7, iar afacerea ta trebuie să se adapteze la aceste schimbări.  

ri – mai mari – prin captarea, analizarea și acționarea rapidă ca  răspuns la informația pe care o obții din datele cu privire la clienți. 

  • Preia aceleași platforme de comunicare pe care le folosesc clienții tăi. Afacerea ta ar trebui să fie activă și disponibilă pe platformele de socializare preferate de ei și pe alte canale. 
  • Stabilește procesele și modul pentru reproiectarea digitală. 

Digitalizarea are multiple beneficii. IMM-urile își pot crește competitivitatea prin raționalizarea și accelerarea proceselor din etapa de concepere până în etapa de livrare, pot să își extindă accesul pe piață și integrarea lanțului valoric prin intermediul platformelor digitale și pot să îmbunătățească relațiile cu clienții utilizând platformele de comunicare socială și serviciile digitale pentru clienți. CESE a recunoscut deja acest lucru în avize anterioare[1]. În plus, digitalizarea poate permite IMM-urilor să inoveze, oferind noi produse sau servicii digitale sau lărgindu-și gama existentă de servicii cu servicii digitale suplimentare.

Pe de altă parte, există o serie de provocări asociate cu digitalizarea. IMM-urile se confruntă cu incertitudini în ce privește rentabilitatea investițiilor în digitalizarea proceselor de afaceri, deoarece clienții nu sunt neapărat dispuși să plătească un preț mai mare pentru bunuri și servicii. În același timp, ele se confruntă cu o concurență mai mare în materie de prețuri, în cadrul unor piețe tot mai digitale și mai globalizate. CESE și-a exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la impactul digitalizării asupra organizării muncii în cadrul IMM-urilor, întrucât automatizarea ar putea reduce numărul de locuri de muncă disponibile, cel puțin pe termen scurt.

Digitalizarea nu este un proiect punctual. Adoptarea unor tehnologii digitale, fie și de bază, ar putea deschide calea spre o transformare digitală mai profundă, întrucât apar nevoi noi care trebuie abordate (de exemplu, gestionarea riscurilor de securitate cibernetică, analiza unui volum din ce în ce mai mare de date, protejarea interoperabilității la nivel de software). Lipsa unei strategii de digitalizare bine concepute creează un efect de bulgăre de zăpadă asupra costurilor, care poate duce la creșterea riscurilor de faliment pentru IMM-urile care nu au acces la finanțare. Într-un aviz anterior, CESE a identificat în tendința actuală către democratizarea tehnologiilor informației (de exemplu, prin cloud computing) o oportunitate pentru IMM-uri de a accesa servicii digitale la un cost mai scăzut.

Costurile de oportunitate ale lipsei digitalizării vor crește pentru IMM-uri, deoarece modelele de afaceri digitale devin un standard, nemaifiind doar o sursă de avantaj concurențial. IMM-urile care aleg să își amâne transformarea digitală ar putea să se găsească în situația de a fi obligate să adopte oricum unele tehnologii digitale și încă fără o pregătire adecvată, deoarece tranzacțiile cu partenerii de afaceri, administrația publică și clienții devin tot mai digitalizate. IMM-urile care nu se adaptează la așteptările consumatorilor aflate în continuă evoluție vor fi marginalizate treptat de concurenții cu o vizibilitate mai mare și cu o prezență online mai activă. Această tendință se va accentua pe măsură ce crește numărul „nativilor erei digitale” în rândul consumatorilor.

Disponibilitatea limitată a datelor face dificilă analizarea situației actuale cu privire la digitalizarea IMM-urilor din regiunea euromediteraneeană. În UE, datele relevante privind adoptarea tehnologiei digitale de către întreprinderi, acoperirea de bandă largă a gospodăriilor și competențele digitale ale persoanelor sunt furnizate de Eurostat și compilate în indicele economiei și societății digitale. Acesta din urmă are o componentă internațională care acoperă 17 țări din afara UE, inclusiv Israel și Turcia, în timp ce, în celelalte țări partenere mediteraneene, datele privind digitalizarea sunt, practic, inexistente. Sondajul Băncii Mondiale în rândul întreprinderilor cuprinde un modul privind inovarea, însă informațiile colectate sunt prea ample pentru a analiza progresele înregistrate în domeniul digitalizării de către firmele care au participat la sondaj.

Obstacolele cu care se confruntă digitalizarea și, în sens mai larg, dezvoltarea IMM-urilor sunt bine cunoscute și au făcut obiectul mai multor avize publicate de CESE[5]. IMM-urile nu au acces la finanțare și competențe, în timp ce adoptarea modelelor de afaceri și a tehnologiilor digitale necesită atât investiții financiare, cât și competențe digitale în cadrul întreprinderii. De asemenea, IMM-urile sunt afectate în mod disproporționat de birocrație, însă, din acest punct de vedere, dezvoltarea guvernării electronice promite să reducă povara procedurilor administrative și să faciliteze furnizarea de servicii guvernamentale

Digitalizarea duce la apariția unor noi modele de organizare a muncii în cadrul IMM-urilor. Adoptarea unor modalități de lucru inovatoare, care să implice într-o anumită măsură munca de la distanță și care să ofere o autonomie mai mare lucrătorilor prin crearea unui echilibru mai bun între viața profesională și cea privată, poate răspunde nevoilor managerilor și lucrătorilor, adesea obligați, în cazul întreprinderilor mai mici, să își asume numeroase roluri. Pe de altă parte, ea poate duce la noi forme de instabilitate și de alienare, care implică riscul subminării satisfacției lucrătorilor și a mediilor de lucru din cadrul IMM-urilor. CESE a solicitat intensificarea dialogului dintre partenerii sociali cu privire la necesitatea protecției suplimentare a vieții private, care a apărut odată cu digitalizarea.

Digitalizarea duce la apariția unor noi modele de organizare a muncii în cadrul IMM-urilor. Adoptarea unor modalități de lucru inovatoare, care să implice într-o anumită măsură munca de la distanță și care să ofere o autonomie mai mare lucrătorilor prin crearea unui echilibru mai bun între viața profesională și cea privată, poate răspunde nevoilor managerilor și lucrătorilor, adesea obligați, în cazul întreprinderilor mai mici, să își asume numeroase roluri. Pe de altă parte, ea poate duce la noi forme de instabilitate și de alienare, care implică riscul subminării satisfacției lucrătorilor și a mediilor de lucru din cadrul IMM-urilor. CESE a solicitat intensificarea dialogului dintre partenerii sociali cu privire la necesitatea protecției suplimentare a vieții private, care a apărut odată cu digitalizarea.

[1]                  INT/823 – Avizul CESE pe tema „O strategie privind piața unică digitală pentru Europa”, JO C 71, 24.2.2016, p. 65

[2]                  CCMI/136 – Avizul CESE pe tema „Efectele digitalizării asupra sectorului serviciilor și ocupării forței de muncă în contextul mutațiilor industriale”,                    JO C 13, 15.1.2016, p. 161.

 [5]                  ECO/372 – Raportul de informare al CESE pe tema „Accesul la finanțare al IMM-urilor și al întreprinderilor cu capitalizare medie în perioada 2014-2020: oportunități și provocări”; Avizul CESE pe tema „Reglementarea inteligentă – luarea în considerare a nevoilor întreprinderilor mici și mijlocii”, JO C 327, 12.11.2013, p. 33. A se vedea și Ayadi și De Groen (2013), MSMEs with high-growth potential in the Southern Mediterranean: Identifying obstacles and policy responses (Microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii cu potențial ridicat de creștere din sudul Mediteranei: identificarea obstacolelor și a răspunsurilor politice).

,[7]                  CCMI/136 – Avizul CESE pe tema „Efectele digitalizării asupra sectorului serviciilor și ocupării forței de muncă în contextul mutațiilor industriale”,

Articolul precedentCe este digitalizarea? Importanta
Articolul următorSituatia digitalizarii
QB
QB
Managing partner QBursa

Postări recente:

Prezentare companie de formare profesionala

Prezentare AFACERE Va rugam sa ne contactati prin datele de contact qbursa!

Situatia digitalizarii

Material conspect din RAPORT DE INFORMARE - Comitetul Economic și Social European Digitalizarea și IMM-urile în regiunea euromediteraneeană (Raportoare: Maria...

Ce procese se pot digitaliza?

Ce procese poti digitaliza in compania ta? Costuri. Despre birou digital. Blocaje in cazul digitalizarii. Avantaje.   Ce procese poți automatiza în...

Recomandate:

Company profile – Insight Consult

company profile         “ADEVARATA CUNOASTERE ESTE IN PROFUNZIME”   ISTORIC Compania a fost fondată...

Servicii insolventa

Oferta servicii profesionale- Casa de Insolventa Ionescu si Sava...

Povestile din business – QBursa

Fondarea Bursa Questum - QBursa Avand o experienta indelungata ca...
- Advertisement -

S-ar putea să-ți placă și :postari relevante
Recomandate pentru tine